Přejít k hlavnímu obsahu
Zpět

Ostatní: Rozhovory

Každý z nás může být pacientem

Mgr. Magda Volná

31. srpen 2020

Zelená hvězda Covid-19 Aktuality B. Braun

Ambulantní péči nabízí Skupina B. Braun více než 25 let a nyní se rozhodla rozšířit své působení směrem k široké veřejnosti v oblasti kvalitní zdravotní péče pro všechny pod „krycím názvem“ Consumer Health a vydává se na cestu B2C trhu. S Jiřím Lukešem jsme se v rozhovoru otevřeně bavili o nových plánech Skupiny B. Braun, o odborných ambulancích B. Braun Plus a dotkli jsme se také mnoha dalších témat.

Při našem posledním setkání jsme narazili na téma, jak nejlépe psát a hovořit o lidech s různými typy postižení. Na konci května vydala kancelář ombudsmana na toto téma brožurku. Co na to říkáte?

Toto téma je bezesporu důležité. I u nás ve Skupině B. Braun máme občas problém, jak tuto skupinu lidí oslovovat. Obvykle používáme výrazy „pacient“ nebo „chronický pacient“. Na druhou stranu si všichni uvědomujeme, že mnozí z nás jsou sami takovými chronickými pacienty. Pravidelně bereme léky, ať už to jsou léky na gastrointestinální trakt, diabetes nebo nadváhu. Setkali jsme se s nějakou nemocí, a přesto se pacienty necítíme. Lidé užívající nějakou kompenzační pomůcku jsou však automaticky označováni jako „chroničtí pacienti“. Je určitě dobré na toto téma rozvinout společenskou diskusi.

V rámci Skupiny B. Braun se podílíte na významném projektu odborných ambulancí B. Braun Plus. Co je jeho hlavním cílem a pro koho jsou ambulance určené?

Ambulantní péči nabízí Skupina B. Braun více než 25 let. Úplně první ambulance B. Braun byla nefrologická a vznikla v souvislosti s otevřením prvního dialyzačního střediska B. Braun Avitum. V posledních pár letech rozšiřujeme naši péči o mnoho odborností. Věnujeme se specializované péči například v oblasti chirurgie, stomie, ortopedie, ošetření chronických ran, rehabilitace, interny, nutrice či urologie. Hlavním cílem je tak naplnit naši vizi v podobě zlepšení péče o pacienty. Cítíme, že české zdravotnictví může v některých oblastech poskytnout pacientům lepší péči. Proto se jim snažíme nabídnout nejen speciální pomůcky, ale zároveň i komplexní léčbu a edukaci.

V souvislosti s ambulancemi B. Braun Plus vzniká i z řad pacientů zájem o produkty značky B. Braun. Jak se díváte na B2C segment v této oblasti?

Bavíme se o novém segmentu, který bychom velmi rádi rozvinuli. Jedná se o produkty, které jsou vhodné pro širokou veřejnost. Říkáme tomuto sektoru produktů Consumer Health a chceme je dostat k lidem, kteří si například chtějí vybavit lékárničku doma, v práci nebo i cestovní. Patří sem například dezinfekce ran, dekontaminační prostředky, krytí ran, krytí zlepšující stavy po výkonech a spousta dalšího.

„Cítíme, že české zdravotnictví může v některých oblastech poskytnout pacientům lepší péči. Proto se jim snažíme nabídnout nejen speciální pomůcky, ale zároveň i komplexní léčbu a edukaci.“

Lze tyto produkty z „řady“ Consumer Health bez problému někde sehnat?

Lidé je mohou snadno sehnat ve zdravotnických prodejnách, částečně i v drogeriích a lékárnách a aktuálně je možné je objednat i přes e-lékárny, tzn. on-line cestou.

Jaké jsou trendy a strategie na poli B2C z pohledu zdravotnické firmy, jako je B. Braun, která se převážně zaměřovala na B2B?

Naší strategií je v tomto případě nabídnout přístup k výrobkům, které používají zdravotničtí profesionálové na chirurgických sálech nebo na jednotkách intenzivní péče i široké veřejnosti a běžným uživatelům. Lidem, kteří se například zraní na horách a potřebují opravdu kvalitní ošetření a dezinfekci rány. Proč by si tito lidé nemohli dopřát stejně kvalitní péči, kterou nabízíme profesionálům a setkáme se s ní například na operačních sálech? Důležité je ale zmínit, že nemocnice a zdravotnická zařízení pro nás jsou a vždy budou klíčovými a nejdůležitějšími zákazníky, i když své služby rozšiřujeme.

Spolupracujete se sítí lékáren Zelená hvězda. Co tato spolupráce přináší pacientům ambulancí B. Braun?

Máte nejspíše na mysli franchizový řetězec Zelená hvězda, tedy lékárny nebo prodejny zdravotnických potřeb. Jsou to partneři Skupiny B. Braun zodpovídajícíza to, abychom dodávali naše zdravotnické prostředky cílovým skupinám pacientů, pokud možno s veškerým servisem, ve vysoké kvalitě produktů a služeb a s jistotou případných dodávek až domů. Mimo již zmíněné „home delivery“ nabízíme i další servis, jako je telefonická poradna, on-line poradny, systém ambasadorů neboli peerů (poznámka redakce: peerové jsou pacienti, kteří již sami nějakou pomůcku používají a jsou schopni poradit jak dalším pacientům, tak i jejich rodinám).

Můžete zmínit dva až tři top produkty z řady Consumer Health, které by měl mít každý ve své domácí lékárničce?

Rozhodně je to řada Prontosan® a výrobky na hojení ran. Všichni to přeci známe, říkáme tomu „silniční lišej“ – odřeniny, které vznikají nejenom na silnici a na asfaltu, ale i v lese apod. V těchto případech Prontosan® ránu velmi dobře očistí, zbaví ji případné dekontaminace a pro dočištění a následně efektivnější hojení doporučuji gel se stejným názvem. Já sám mám s touto řadou výborné zkušenosti na cestách u svých dětí i vnoučat, kdy často dochází k nějakým drobným nehodám. Dalším výrobkem, se kterým v současné době přicházíme na trh, je například nitroděložní pomůcka Diveen®, která může u žen zabránit stresové inkontinenci. Za zmínku stojí i řada Remune™ a Nutricomp® – speciální potraviny pro zvláštní lékařské účely, které můžeme použít pro výživu kachektických lidí, pacientů ve stresu, kteří mají nějakou doprovodnou chorobu, nebo onkologicky nemocných, kteří zrovna potřebují specifickou výživu.

Kromě novinek mezi produkty, se kterými přicházíte na trh, máte za sebou snad „nejtěžší“ období pandemie koronaviru. Jak celou situaci hodnotíte?

Pandemie koronaviru určitě každého z nás zaskočila. Myslím si, že Evropa na ni nebyla zcela připravena. My jsme měli jediné štěstí, že jsme byli zhruba dva týdny za Itálií a mohli jsme se trošku poučit i v koncernu. Dostávali jsme podrobné tipy, čeho se vyvarovat, byl to v podstatě krizový management. Prioritou bylo nepřerušit dodávky do nemocnic. Naši zaměstnanci velmi rychle přešli na home office, aniž by to zákazníci nějakým způsobem zaznamenali. Podstatné bylo ochránit naše zdravotníky v ambulancích a pacienty, především ty dialyzované. To byla největší výzva. Na dialýzu totiž museli docházet i pacienti, kteří onemocněli nemocí covid-19, neboť jim nemůžete pravidelnou docházku omezit.

Jak jste připraveni na případnou druhou vlnu pandemie?

Na druhou vlnu jsme připraveni lépe. Máme vytvořené zásoby a víme, co by nás mohlo čekat. Stát už navíc poskytuje relevantnější údaje než v březnu, tak si myslím, že i spolupráce mezi našimi zdravotnickými zařízeními, nemocnicemi apod. by již fungovala výrazně lépe. Musím říct, že jsme se zvládli postarat i o naše chronické pacienty se specifickými potřebami, jako např. ty s intermitentní katetrizací, stomické pacienty, pacienty s chronickými ranami a pacienty na domácí parenterální či enterální výživě. Řadě z nich jsme poskytovali péči distančně, tzn. probíhaly konzultace po telefonu s využitím audiovizuálních on-line prostředků.

Napište nám

Využijte tento prostor a podělte se s námi o další témata, osobnosti nebo produkty o kterých byste se chtěli dozvědět více.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Vámi zadané údaje jsou u nás v bezpečí.

Související a doporučené články

Odborné informace o léčivech a zdravotnických prostředcích

Tyto stránky obsahují odborné informace o léčivech a zdravotnických prostředcích určené zdravotnickým odborníkům v České republice. Nejsou určeny laické veřejnosti.

Odborníkem je dle § 2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, v platném znění, osoba oprávněná předepisovat nebo vydávat léčivé přípravky nebo zdravotnické prostředky. Pokud osoba, která není odborníkem, vstoupí na tyto webové stránky, vystavuje se riziku nesprávného porozumění informací zde publikovaných a z toho plynoucích důsledků.

Kliknutím na tlačítko „Jsem odborník“ potvrzujete, že:

  • Jste se seznámil/a s výše uvedenou zákonnou definicí pojmu „odborník“;
  • Jste odborníkem ve smyslu zákona o regulaci reklamy;
  • Jste se seznámil/a s riziky, kterým se jiná osoba než odborník vystavuje, jestliže vstoupí na stránky určené převážně pro odborníky.
Jsem odborník
Nejsem odborník