Přejít k hlavnímu obsahu
Zpět

Onkologie:

Nutrichem: Proteinové království

redakce Braunovin

8. červenec 2016

Nutrice

Kdyby 10 milionů Čechů zkonzumovalo roční produkci proteinových výrobků vyprodukovaných ve společnosti Nutrichem v německém Rothu, bez nadsázky bychom nejspíše byli, tedy pokud bychom zároveň velmi aktivně cvičili, národem Arnoldů Schwarzeneggerů. „Jsme přesvědčeni, že naše pětihvězdičkové proteiny jsou ,the best of‘ nejen v rámci celého Německa, ale i v rámci celé Evropy," říká generální ředitel Nutrichem diät+pharma GmbH Manfred Ludwig. Redakce Braunovin navštívila Nutrichem, který je od roku 2012 součástí koncernu B. Braun. Vítejte v proteinovém království!

Malé okresní město Roth najdete na mapě uprostřed Bavorska. Na mapě evropských výrobců klinické výživy, výživy pro sportovce a potravinových doplňků pro všechny ovšem Roth platí za velkou aglomeraci, kterou znají všichni, a to již od roku 1977. Mezi nejznámější produkty Nutrichemu patří klinická výživa Nutricomp. Naše exkurze v továrně začíná v místním showroomu. Ještě než do něho vstoupíme, prohlédneme si přede dveřmi fotku kulturisty se sličnou děvou a je nám jasné, že proteiny tady opravdu hrají prim.

„Na prvním místě je u nás kvalita, suroviny, subdodavatelé, kontrola procesů, vlastní vývoj. A vše je skutečně ,made in Germany‘ či ,made in EU‘, žádný levný dovoz. I proto jsme v Německu jedničkou v proteinových produktech pro sportovce a patříme do užší špičky v oblasti klinické výživy i potravinových doplňků,“ vysvětluje nám Manfred Ludwig a zve nás na prohlídku továrny.

Laboratoře jako mozek továrny

Prohlídku začínáme v laboratořích, které jsou srdcem vývoje i kontroly procesů. Ještě než se dostaneme k chemikům, dozvíme se, že produkce společnosti má tři základní značky: značka Inkospor v sobě ukrývá desítky produktů pro sportovce všech úrovní (X-treme či Active), značka Nutricomp patří enterální výživě a ostatní potravinové doplňky odcházejí k distribuci pod více značkami. Ale zpět do laboratoří. Třípatrová budova s desítkami místností je plná Petriho misek, odstřeďovačů, digestoří, mikroskopů, ale především tisíců zkumavek s různě barevným obsahem.

„Tady se zkoumají vzorky všech surových materiálů, které pak putují to výroby. A také zde vyvíjíme nové produkty. Když bych to měla vyjádřit stručně, tak vážíme, mícháme, zkoušíme, vymýšlíme, a to pořád dokola," říká naše průvodkyně Doris Stengelová. Některé laboratoře jsou tak tajné nebo septicky sterilní, že se do nich ani nemůžeme podívat. V laboratořích pracují desítky chemiků, vývojářů a potravinových technologů, a jak říká naše průvodkyně, je to mozek továrny. Ihned také dodává: „Teď skočíme do auta a pojedeme do asi tři kilometry vzdáleného srdce továrny. Tam v reálu uvidíte, jak se tisíce tun materiálu ročně zpracovává do konečné podoby nápojů, tyčinek, prášků a roztoků.“

Mícháme, plníme, balíme, odvážíme

Z útulného předměstí okresního bavorského městečka se po pár minutách jízdy dostáváme do průmyslové zóny plné továrních hal a vysokých plotů. Komplexu vévodí obří, jak jinak než zeleno-bílá tovární budova. Začínáme na konci i začátku celého výrobního řetězce - ve skladovacích prostorách. Logistické hale o výšce kolem třiceti metrů vévodí obří automatický přepravník s ještě větším nápisem Nutrichem, pohybující se s ladností chobotnice. Všechno začíná v prvním patře budovy, kde jsou veliké míchací kádě, kam se sype surový materiál. Ještě než ale do výrobních prostor můžeme vstoupit, musíme se převléci a dezinfikovat, skoro jako před vstupem na operační sál. Uvnitř továrny je absolutně čisto. Suroviny jsou uložené ve velkých vacích podobných těm na kakaové boby. Do kádí se sypou suroviny pro produkty, které se zrovna ten den vyrábějí. Jejich kapacita je úctyhodná - pro míchání prášků od 600 do 8 000 litrů a na míchání roztoků od 3 500 do 10 000 litrů.

„Plánování práce je vzhledem k našemu širokému portfoliu velmi složité. Na třech linkách se vyrábí jak výživa pro sportovce, tak klinická výživa pro pacienty i potravinové doplňky. Navíc vyrábíme různá balení, různé konzistence, tyčinky i koncentráty. Pro hladký chod továrny musíme plánovat velmi pečlivě,“ vysvětluje Doris Stengelová. Od míchaček přes plničky, pásy se sáčky i lahvemi se dostáváme opět do logistického skladu, kde jsme začínali. Poblíž surovin pro výrobu už ale stojí hotové lahvičky. Kapacita nové plnicí linky je od 3 500 do 30 000 litrů za hodinu. Ve společnosti pracuje dohromady na 350 zaměstnanců a sklady se plní opravdu velmi rychle.

Milion a jedna otázka

Vracíme se do showroomu a máme milion otázek, na které dostáváme milion odpovědí. Dají se vaše produkty koupit v Česku? "Jistě. Známá je především klinická výživa Nutricomp, ale i zastřešující brand pro sportovní produkty Inkospor. Kde všude jste lídry trhu? Co se týká produktů pro sportovce má Inkospor dva základní brandy: Active, který je určen pro všechny sportovce a X-treme, který je určen především pro tvorbu svalové hmoty a pro vrcholové sportovce. A lídry ve fitness centrech jsme mimo Německa v Rakousku, Švýcarsku a Francii. Mění se prodejní trendy? "Samozřejmě. Od roku 1977 se vše zásadně posunulo a nejvíce za posledních 5 let. Zatímco dříve jsme předbíhali konkurenci off-line prodejem přímo ve fitkách, dnes se mnohem více musíme soustředit na on-line prodej a také na automaty ve fitness centrech." Jakou chystáte novinku? "Teď se například věnujeme slaným příchutím enterální výživy, která zažívá velký úspěch i u vás, v České republice.“

Zdá se, že už víme všechno. Alespoň pro dnešek. Šéf česko-slovenské divize Hospital Care František Vojík, který redakci Braunovin návštěvu zajistil, se ovšem potutelně usmívá. Vypadá to, že bude
o Nutrichemu v Česku i na Slovensku brzy a velmi dobře slyšet.

Napište nám

Využijte tento prostor a podělte se s námi o další témata, osobnosti nebo produkty o kterých byste se chtěli dozvědět více.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Vámi zadané údaje jsou u nás v bezpečí.

Odborné informace o léčivech a zdravotnických prostředcích

Tyto stránky obsahují odborné informace o léčivech a zdravotnických prostředcích určené zdravotnickým odborníkům v České republice. Nejsou určeny laické veřejnosti.

Odborníkem je dle § 2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, v platném znění, osoba oprávněná předepisovat nebo vydávat léčivé přípravky nebo zdravotnické prostředky. Pokud osoba, která není odborníkem, vstoupí na tyto webové stránky, vystavuje se riziku nesprávného porozumění informací zde publikovaných a z toho plynoucích důsledků.

Kliknutím na tlačítko „Jsem odborník“ potvrzujete, že:

  • Jste se seznámil/a s výše uvedenou zákonnou definicí pojmu „odborník“;
  • Jste odborníkem ve smyslu zákona o regulaci reklamy;
  • Jste se seznámil/a s riziky, kterým se jiná osoba než odborník vystavuje, jestliže vstoupí na stránky určené převážně pro odborníky.
Jsem odborník
Nejsem odborník