Přejít k hlavnímu obsahu
Zpět

Události

Ing. Petr Macoun, Ph.D.: Pandemie nás dostala pod tlak, přesto jsme složitou situaci zvládli

Mgr. Magda Volná

20. květen 2020

Pandemie koronaviru, krize, kterou z nás nikdo nečekal. Zasáhla nás všechny. Každý z nás jí musel čelit tváří v tvář. Situace stále není pro nikoho jednoduchá. Negativní dopady koronavirové krize se nevyhnuly ani Skupině B. Braun. A právě proto jsme se zeptali Petra Macouna, jednatele společností B. Braun Medical a B. Braun Avitum, na to, jak toto krizové období ustála Skupina B. Braun v České a Slovenské republice?

Ve společnosti B. Braun vznikl po dobu pandemie krizový tým. Kdo jsou jeho členové? Jak často se krizový tým schází a jakou formou?

Ano, v rámci krizového řízení jsme s přicházející pandemií zhruba v polovině března sestavili Krizový tým B. Braun ČR/SR. Tvoří jej členové vedení a zástupci našeho středního managementu, kterých se řešení otázek souvisejících s koronavirem nejvíce týká. Krizový tým se schází jednou týdně, i když to „scházení“ může probíhat i na dálku – využíváme také videokonference.

Jakými hlavními tématy se Krizový tým zabývá?

Struktura a témata Krizového týmu vlastně kopírují strukturu Skupiny B. Braun ČR/SR – jedna část týmu se zabývá zajištěním prodeje a logistikou pro české a slovenské nemocnice. Protože současně provozujeme čtyřicet dialyzačních středisek a desítky odborných ambulancí, sestavili jsme i druhou skupinu specializující se na zajištění zdravotní péče pro naše pacienty

Na co jste z pozice vedoucího krizového týmu nejvíce hrdý?

Od začátku jsme se pohybovali v nejistém prostředí a pochopitelně to byla pro všechny z nás úplně nová zkušenost. Nikdo neuměl odhadnout, jak se pandemie v České republice a na Slovensku bude vyvíjet. Jako kritický se na začátku jevil hlavně nedostatek ochranných prostředků, které jsme nutně potřebovali pro naše zaměstnance zdravotníky. Zároveň jsme byli pod velkým tlakem našich zákazníků, abychom vyhověli všem jejich požadavkům, hlavně z oblasti dezinfekce, ale i dalších produktových skupin. Mám za to, že v těchto dvou hlavních bodech jsme obstáli.

Je něco, co byste udělal zpětně jinak?

Možná to zní až příliš sebevědomě, ale vlastně ne. Myslím, že rychlé sestavení Krizového týmu a obrovské nasazení všech kolegů nám umožnilo se se složitou situací vyrovnat dobře.

Jak moc se situace ohledně pandemie dotkla výsledků společnosti B. Braun?

Zaznamenal jsem zpočátku koronavirové krize hlasy, že na tom společnosti jako my určitě velmi vydělají, ale bohužel se negativní dopady nevyhnuly ani nám. Ano, třeba již zmíněná oblast dezinfekce opravdu zaznamenala rekordní prodeje, ovšem jen krátkodobě, než jsme narazili na limitované výrobní kapacity a obrovskou poptávku z dalších zemí. Na druhé straně došlo k významnému omezení elektivních operací, a to způsobilo výrazné poklesy prodejů v jiných produktových skupinách. Věříme, že naši zákazníci budou moci co nejdříve obnovit svou obvyklou činnost, jsme plně připraveni je v tom podpořit spolehlivou logistikou a všemi navazujícími službami.

A jaký byl dopad na dialyzační střediska B. Braun?

V tomto případě byla pro nás ochrana zdraví našich kolegů i našich pacientů zcela prvořadá. Bohužel jsme se, hlavně zpočátku, nemohli spolehnout na dodávky ochranných prostředků od státu, zajišťovali jsme je sami mnoha kanály, včetně přímých dodávek z Číny. Jen v této oblasti nám vznikly dodatečné náklady v řádu milionů korun, které zatím nejsou nijak reflektovány, například ve výši úhrad.

Do jaké míry ovlivnila pandemie nastavené řízení a procesy společnosti?

Naštěstí se ukázalo, že jsme vlastně mnohem více digitální, než jsme si dříve mysleli. Takřka ze dne na den přešlo více než 120 kolegů z pražské centrály do režimu home office, aniž by to mělo nějaký zásadně negativní dopad na naše fungování. Všichni byli on-line propojeni a v kontaktu se svými kolegy prostřednictvím tele- a videokonferencí řešili vše, co bylo třeba. Dokonce i příchozí hovory do Zákaznického centra vyřizovaly naše kolegyně z domova, aniž by to volající jakkoli poznali. Pokud bych měl hledat na tomto období i nějaká pozitiva, celkově jsme v oblasti digitální komunikace a spolupráce udělali obrovský pokrok.

Jaký očekáváte následující vývoj nejen pandemie, ale i chodu společnosti?

Možných variant je samozřejmě více a já se nechci pouštět do nějakých spekulací, takže klidně přiznám, že nevím. V každém případě ale mohu potvrdit, že na budoucí vývoj budeme dobře připraveni, i kdyby se na podzim měla ta obávaná druhá vlna opravdu objevit. Co se týče chodu společnosti, poznali jsme, že jsme dostatečně flexibilní a umíme reagovat na změněné podmínky. Ale myslím si, že i přes dobře fungující komunikaci na dálku se již kolegové těší na běžný kontakt a pracovní život bez zásadních omezení.

Pokud zůstanou po delší dobu zavřené hranice, jak to ovlivní Skupinu B. Braun?

Vlastně nijak zásadně. Ukázalo se, že většinu cest do zahraničí umíme nějak nahradit, snad až na výjimky, jako je třeba servis našich technologií nebo školení přímo u zákazníků, i když zrovna v oblasti vzdělávání také očekáváme výrazný posun k digitálním formám. Pro zajištění zásobování a plynulé logistiky jsou pro nás zásadní hranice otevřené pro nákladní dopravu. Zpočátku to bylo zdrojem velké nejistoty, objevily se komplikace třeba na hranicích se Slovenskem či různá národní omezení vývozu, což nás hlavně v rámci Evropské unie překvapilo a trochu zaskočilo. Věříme, že tato fáze je za námi a že nyní bude prostupnost hranic pro naše zboží bezproblémová.

Jak jste již zmínil, vše se bezproblémově přesunulo do on-line prostředí. Budete některých těchto změn využívat i v budoucnu?

Plnohodnotné použití digitálních nástrojů nám umožnilo dobře zvládnout situaci v centrále společnosti. Kolegové z obchodních divizí je využívali především pro interní komunikaci a vzdělávání, možná méně pro kontakt s našimi zákazníky. To je určitě oblast, která nás do budoucna láká. Mohlo by to být nejen efektivnější, protože bychom ušetřili čas na cestách, ale také zajímavější. Třeba rychlé zapojení dalších kolegů do odborné diskuse nebo interaktivní workshopy se v digitálním světě realizují opravdu mnohem jednodušeji, než kdybychom je organizovali klasicky. Další velkou kapitolou je oblast telemedicíny a obecně využití digitálních technologií ve prospěch pacientů. V tom vidíme budoucnost a chceme se tomu systematicky věnovat.

Máte nějakou radu či vzkaz pro naše čtenáře?

Především bych rád využil příležitosti a poděkoval všem, kdo svým přístupem a prací přispěli k tomu, že se nám podařilo náročné období zvládnout. Radit si opravdu netroufám, takže spíš ten vzkaz. V kontaktu s kolegy ze zahraničí se u nás celkem ujal nový pozdrav, „Stay healthy!“. To je myslím to nejvíc, co si můžeme všichni přát, takže „Zůstaňte zdraví!“

Napište nám

Využijte tento prostor a podělte se s námi o další témata, osobnosti nebo produkty o kterých byste se chtěli dozvědět více.

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Vámi zadané údaje jsou u nás v bezpečí.

Odborné informace o léčivech a zdravotnických prostředcích

Tyto stránky obsahují odborné informace o léčivech a zdravotnických prostředcích určené zdravotnickým odborníkům v České republice. Nejsou určeny laické veřejnosti.

Odborníkem je dle § 2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, v platném znění, osoba oprávněná předepisovat nebo vydávat léčivé přípravky nebo zdravotnické prostředky. Pokud osoba, která není odborníkem, vstoupí na tyto webové stránky, vystavuje se riziku nesprávného porozumění informací zde publikovaných a z toho plynoucích důsledků.

Kliknutím na tlačítko „Jsem odborník“ potvrzujete, že:

  • Jste se seznámil/a s výše uvedenou zákonnou definicí pojmu „odborník“;
  • Jste odborníkem ve smyslu zákona o regulaci reklamy;
  • Jste se seznámil/a s riziky, kterým se jiná osoba než odborník vystavuje, jestliže vstoupí na stránky určené převážně pro odborníky.
Jsem odborník
Nejsem odborník